AAC moduł I – Model wykorzystywania AAC w praktyce edukacyjnej szkół oraz rodzin dzieci ze złożonymi potrzebami komunikacji. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej u osób ze złożonymi potrzebami komunikacji pod superwizją.
Prowadzący: Magdalena Grycman – dr nauk humanistycznych w zakresie psychologii, dyplomowany neurologopeda, specjalista ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej. Jest założycielem i kierownikiem Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie.
Była stypendystką Prentke Romich Scholarship, konsultantem wiodącym „Sieci instytucji pomagających dzieciom niepełnosprawnym – alternatywne i wspomagające metody porozumiewania” przy UNDP Umbrella Projekt, przewodniczącą Komitetu Krajów Rozwijających ISAAC (International Society for Augumentative and Alternative Communication). W 2008 roku po „34. Konkursie projektów badawczych własnych promotorskich” uzyskała grant ministerialny na realizację badań dotyczących porozumiewania się dzieci i młodzieży niemówiących. We wrześniu 2009 roku obroniła dysertację doktorską pt. „Wpływ komunikacji wspomagającej i alternatywnej na efektywność porozumiewania się dzieci i młodzieży niemówiącej”. Jest autorką artykułów dotyczących problematyki komunikacji wspomagającej i książek: ,,Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców”, „Porozmawiajmy”, „Porozmawiajmy – poradnik dla nauczyciela”, „Dom malowany”, „Dom na nowo malowany”, „Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych”, trzech zestawów ćwiczeń pt. „Jedzenie”, „Emocje” i „Ciągi czynności, gry i zabawy” z serii „Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się”, jest współautorem książki „Wiem, czego chcę” oraz ,,Podręcznego Słownika Terminów AAC”
Szkolenie przeznaczone jest dla:
logopedów i neurologopedów
pedagogów specjalnych i psychologów pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi
fizjoterapeutów
rodziców dzieci
lekarzy
Terminy kursu:
Termin 2024:
II termin: 11 – 13.10.2024 r.
Termin 2025:
I termin: 28 – 30.03.2025 r.
Miejsce kursu: Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego WYSPA , ul. Budowlanych 23, 80-298 Gdańsk
(siedziba firmy Olicon Sp. z o.o.) Wyznacz trasę
Cena szkolenia: 1550 zł (w tym 250 złotych opłata kwalifikacyjna płatna 7 dni od potwierdzenia zgłoszenia)*
Pozostała kwota 1300 zł płatna do 30 dni przed rozpoczęciem kursu.
Wpłaty należy dokonać na rachunek:
97 1240 1268 1111 0011 0698 3923 Bank Pekao S.A.
II O. w Gdańsku, Ul. Garncarska 23, 80-893 Gdańsk
Nazwa odbiorcy :
Olicon Sp. z o.o. ul. Budowlanych 23, 80-298 Gdańsk
Tytuł wpłaty:
opłata kwalifikacyjna za kurs: ………………………………………………oraz Imię i Nazwisko.
Brak wpłaty w wyznaczonym terminie spowoduje wykreślenie z listy uczestników.
Z uwagi na ograniczoną ilość miejsc o udziale w szkoleniu decydować będzie kolejność wpłat!
* W przypadku rezygnacji z kursu opłata kwalifikacyjna nie podlega zwrotowi.
Zapisy: Zgłoszenia proszę przesyłać na adres: akademia@olicon.com.pl tel: 58 761 01 00 lub 601 335 322
Tematyka szkolenia:
Blok I
-
- Umiejętności, rola i obszary aktywności komunikacyjnego partnera.
- Warsztat – Od czego zacząć? Zachowania komunikacyjne i ich funkcja.
- Kod komunikacyjny. Wyłanianie dominującego sposobu przekazywania informacji użytkownika AAC.
- Organizacja przestrzeni i pozycja podczas sytuacji komunikacyjnej.
- Użytkownicy zależni od wspomagających działań partnera.
- Pojęcie strategii AAC: cele, przebieg i zachowania docelowe.
- Schemat postępowania partnera. Sposoby rozwijania, podtrzymywania i ulepszania komunikacyjnych więzi.
- Tworzenie, opisywanie i modyfikowanie strategii AAC.
- Planowanie strategii AAC opartych na modelu aktywnym.
- Warsztat – Określanie celów oraz elementów modelu aktywnego użytkownika.
- Warsztat – Obszary aktywności partnera i działania partnera.
- Warsztat – Konstruowanie pierwszych strategii i ich modyfikacja.
- Ocena efektywności porozumiewania się – skala umiejętności komunikacyjnych z zakresu komunikacji wspomagającej i alternatywnej AAC.
- Jak korzystać z Protokołu do Karty Oceny? Zastosowanie klucza od karty oceny w zakresie:
przekazu informacji, budowania wypowiedzi, funkcjonalnego współgrania z rozmówcą, ogólnego nastawienia i motywacji do komunikacji. - Praktyka stosowania AAC – doświadczenia szkół i placówek terapeutycznych.
Blok II, III
-
- Indywidualne systemy komunikacyjne tworzone w warunkach szkolnych – perspektywa rozwojowa.
- Budowanie systemu językowego poprzez tworzenie unikalnych kodów komunikacyjnych z użytkownikiem AAC.
- Warsztat – Czytanie uczestniczące.
- Wykorzystanie tablic połączonych. Poszerzanie obszarów uczestnictwa użytkownika AAC.
- Warsztat – Organizacja przestrzeni i pozycja podczas sytuacji komunikacyjnej. Cele oddziaływania i elementy modelu aktywnego.
- Osadzenie oddziaływań wspomagających w strategiach dotyczących planowania .
- Zajęcia grupowe – Wdrażanie działań terapeutycznych o charakterze komunikacyjnym.
- Rozwiązania dostępowe w zakresie dostosowania włączników w praktyce.
- Warsztat – Organizacja przestrzeni z wykorzystaniem włączników. Identyfikowanie elementów modelu aktywnego.
- Tworzenie bazy pomocy AAC – pliki do pobrania.
- Planowanie komunikacyjnego systemu. Konstruowanie innowacyjnych strategii AAC.
- Korzyści z superwizji oraz analizy materiału wideo. Poszukiwanie efektywnych rozwiązań.
Serdecznie zapraszamy!