Kurs Terapii Ręki – I i II stopnia
Prowadzący:
Aneta Giczewska -mgr fizjoterapii, terapeuta NDT- Bobath, pedagog specjalny
Wioletta Bartkiewicz – mgr psychologii, terapeuta integracji sensorycznej II stopnia
Kurs przeznaczony jest dla: fizjoterapeutów, logopedów, terapeutów zajęciowych, pedagogów, psychologów
Termin kursu:
I termin: 10 – 11.02.2024 r. – termin odwołany
II termin: 28 – 29.09.2024 r.
Miejsce kursu: Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego WYSPA , ul. Budowlanych 23, 80-298 Gdańsk
(siedziba firmy Olicon Sp. z o.o.) Wyznacz trasę
Cena szkolenia: 1150 zł (w tym 250 złotych opłata kwalifikacyjna płatna 7 dni od potwierdzenia zgłoszenia)*
Pozostała kwota 900 zł płatna do 30 dni przed rozpoczęciem kursu.
Wpłaty należy dokonać na rachunek:
97 1240 1268 1111 0011 0698 3923 Bank Pekao S.A.
II O. w Gdańsku, ul. Garncarska 23, 80-893 Gdańsk
Nazwa odbiorcy :
Olicon Sp. z o.o. ul. Budowlanych 23, 80-298 Gdańsk
Tytuł wpłaty:
opłata kwalifikacyjna za kurs: ………………………………………………oraz Imię i Nazwisko.
Brak wpłaty w wyznaczonym terminie spowoduje wykreślenie z listy uczestników.
Z uwagi na ograniczoną ilość miejsc o udziale w szkoleniu decydować będzie kolejność wpłat!
* W przypadku rezygnacji z kursu opłata kwalifikacyjna nie podlega zwrotowi.
Zapisy: Zgłoszenia proszę przesyłać na adres: akademia@olicon.com.pl tel: 58 761 01 00 lub 601 335 322
Ilość godzin: 32 godziny dydaktyczne, w tym:
– 20 godzin dydaktycznych stanowi dwudniowy praktyczny warsztat realizowany w formie stacjonarnej
– 12 godzin dydaktycznych stanowi dodatkowe doskonalenie indywidualne Uczestnika, poszerzające nabyta wiedzę i umiejętności, na materiale dostępnym na platformie szkoleniowej oraz w materiałach szkoleniowych;
Tematyka szkolenia:
- Podstawowe założenia Programu terapii ręki PTR.
- Funkcja jako podstawowy cel usprawniania małej motoryki.
- Zasady konstruowania celów terapii ręki.
-
- Główne cele terapeutyczne.
- Precyzowanie kierunku pracy i określanie celów szczegółowych.
- Omówienie zasad w ustalaniu celów pracy z pacjentem/uczniem.
- Schemat jednostki terapeutycznej i przebiegu procesu terapeutycznego (etapy terapii).
-
- Zasady i czas trwania terapii.
- Formy terapii.
- Wpływ pozycji dziecka na sprawność ręki.
-
- Zapewnianie właściwej postawy podczas pisania.
- Analiza środowiska pracy dziecka: krzesło, stół, ułożenie zeszytu.
- Zarys anatomii i fizjologii ręki.
- Rozwój psychomotoryczny dziecka.
-
- Wpływ napięcia mięśniowego na rozwój małej motoryki– Kontrola posturalna, a funkcje ręki.
- Stabilizacja centralna- przykłady ćwiczeń
- Rozwój chwytu, manipulacji, koordynacji oko-ręka.
- Zaburzenia napięcia mięśniowego i kontroli postawy oraz ich znaczenie dla prawidłowej funkcji ręki u dzieci z zaburzeniami funkcji OUN. sposoby pozycjonowania dziecka, bezpieczne zmiany pozycji, przygotowanie dziecka z zaburzeniami napięcia mięśniowego do aktywności w pozycji siedzącej
- Diagnoza zaburzeń małej motoryki – Ocena sprawności motorycznej dziecka.
-
- Prezentacja autorskiego narzędzia diagnostycznego: Arkusz obserwacji zaburzeń małej motoryki©.
- Dysfunkcje procesów integracji sensorycznej oraz ich wpływ na rozwój manualny i grafomotoryczny.
-
- Analiza oddziaływania zaburzeń integracji sensorycznej na praksję ręki
- Somatognozja i orientacja przestrzenna.
- Rozwój funkcji precyzyjnych i grafomotorycznych
-
- Czynniki warunkujące rozwój umiejętności grafomotorycznych.
- Omówienie zabaw i ćwiczeń precyzyjnych przygotowujących do funkcji grafomotorycznych, samoobsługowych i komunikacji.
- Techniki i ćwiczenia wspomagające naukę pisania. Przykłady zindywidualizowanych zabaw i ćwiczeń w zależności od potrzeb motorycznych.
- Samoobsługa jako cel zajęć terapii ręki
-
- Zasady wprowadzania i automatyzacji umiejętności ubierania.
- Zasady wprowadzania ćwiczeń i zabaw u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną.
- Prezentacja wybranych metod, ćwiczeń, zabaw i technik wykorzystywanych w terapii ręki.
-
- Przykładowe pomoce i zabawki wykorzystywane w pracy z dziećmi z głębszą niepełnosprawnością ruchową i intelektualną
- Omówienie zasad konstruowania programu terapii.
- Omówienie zasad współpracy z opiekunami dziecka
- Masaż sensoryczny rąk© – warsztat praktyczny.
-
- Instruktaż masażu
- Rola masażu w procesie terapeutycznym.
- Prezentacja materiałów filmowych
-
- Przykłady zabaw i zabawek do terapii ręki wykonanych samodzielnie
- Przykładowa terapia- dziecko z Zespołem Downa
W trakcie szkolenia uczestnicy otrzymają:
- Materiały szkoleniowe w formie papierowej lub plik PDF
- Autorski Arkusz obserwacji motoryki dziecka (PDF)
- Kwestionariusz wywiadu dla rodziców (PDF)
- Instruktarz masażu sensorycznego rąk (PDF)
- Segregator terapeuty
- Dostęp do platformy szkoleniowej (na okres 12 miesięcy) – przykładowe filmy z zabawami, materiały pdf, scenariusze zajęć.
Każdy z uczestników otrzyma zaświadczenie oraz Certyfikat, który uprawnia do:
* Prowadzenia zajęć terapii ręki według programu PTR®
* Dokonywania diagnozy zaburzeń małej motoryki w oparciu o arkusz obserwacji PTR®
* Konstruowania programów terapeutycznych wg. koncepcji PTR® dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną i ruchową.
Uczestnikom zapewniamy kawę, herbatę, słodki poczęstunek.
Serdecznie zapraszamy!