Neuroflow – aktywny trening słuchowy
Aktywny trening słuchowy Neuroflow
Pierwszy w Polsce interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń od 4 roku życia. Trening Neuroflow prowadzony jest on-line i jest dostępny na platformie internetowej. Dostęp do platformy można uzyskać po przebyciu diagnozy w jednym z certyfikowanych ośrodków Neuroflow.
Jest jednym z nielicznych treningów wyższych funkcji słuchowych opracowanym na podstawie najnowszych osiągnięciach naukowych z tej dziedziny. Program ćwiczeń pozwala na dostosowanie ich tempa oraz stopnia trudności do potrzeb dziecka i możliwości rodziców – trening prowadzony może być w domu pacjenta, pod kontrolą rodzica lub w gabinecie terapeuty. Stopień trudności zadań dostosowywany jest do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, tak aby zadanie nie było zbyt łatwe, ani zbyt trudne. Trening słuchowy składa się z modułów, które odpowiadają potrzebom każdego z typów klinicznych zaburzeń przetwarzania słuchowego. Program jest dostosowany do kilku poziomów rozwojowych, od wieku przedszkolnego do młodzieży.
Definicja CAPD
Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego – zaburzenia funkcji słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie centralnego układu nerwowego. Upraszczając : to, co słyszy ucho mózg musi przetworzyć, aby zrozumieć. Właśnie ten proces przetwarzania, zachodzący w centralnym układzie nerwowym, gwarantuje sukces w przyswojeniu i zrozumieniu wszelkich informacji pozyskanych drogą słuchową.
Współwystępowanie CAPD
Współwystępować może on z różnymi deficytami tj. dysleksja, specyficzne trudności w nauce, opóźniony rozwój mowy, zespół nadpobudliwości psychoruchowej, autyzm, zespół Aspergera. Najczęściej spotykanymi objawami problemów z przetwarzaniem słuchowym są zaburzenia rozumienia mowy w szumie, hałasie czy mowy zniekształconej, zaburzenia w zakresie rozumienia i nadawania mowy, pisania czytania, zaburzenia koncentracji, uwagi na bodźcach słuchowych, zaburzenia pamięci słuchowej, zaburzenia słuchu fonologicznego.
Symptomy zachowania dziecka z CAPD:
- łatwa męczliwość podczas czynności wymagających długotrwałego słuchania, długich rozmów, trudności nasilają się w hałaśliwym otoczeniu;
- lepsze funkcjonowanie w warunkach jeden na jeden;
- mylenie podobnie brzmiących wyrazów;
- problemy z dłuższym utrzymaniem uwagi i koncentracji słuchowej;
- mimo uważnego słuchania, trudności ze zrozumieniem i zapamiętaniem długich, skomplikowanych poleceń, instrukcji słownych;
- kłopoty z zapamiętywaniem informacji przekazanej kanałem słuchowym;
- nadwrażliwość na niektóre dźwięki;
- częsta prośba o powtórzenie słyszanej informacji;
- trudności z konstruowaniem płynnych wypowiedzi, ubogie słownictwo;
- monotonna mowa;
- trudności z liczeniem, nauką tabliczki mnożenia, z zapamiętaniem dni tygodnia, miesięcy, dat, godzin, numerów telefonów;
- potrzeba większej ilości czasu na przyswojenie i przetworzenie usłyszanej informacji;
- trudności w różnicowaniu podobnie brzmiących dźwięków mowy, jak np. p/b, t/d , k/g, i błędne ich zapisywanie;
- w dzieciństwie możliwe częste wysiękowe zapalenie uszu;
- opóźniony rozwój mowy lub długo utrzymująca się wada wymowy;
- trudności z prawidłowym pisaniem, ortografią, czytaniem;
- w szkole pozostawanie na uboczu, niska samoocena.
Diagnoza CAPD Neuroflow
Badanie podzielone jest na 3 etapy:
- Szczegółowy wywiad – terapeuta/provider Neuroflow wraz z rodzicem wypełnia kwestionariusz dotyczący rozwoju dziecka począwszy od okresu prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy do aktualnych problemów zdrowotnych dziecka oraz trudności w uczeniu się i komunikacji.
- Ocena czułości słuchu dziecka – badanie audiometrii tonalnej pozwala stwierdzić, czy czułość słuchu jest prawidłowa, czy dziecko nie ma niedosłuchu. Tylko prawidłowy wynik audiometrii tonalnej pozwala na przeprowadzenie diagnozy CAPD.
- Ocena wyższych funkcji słuchowych baterią znormalizowanych testów Neuroflow dla trzech poziomów rozwojowych:
– dzieci w wieku przedszkolnym (4-5lat) – 3 podtesty TRW TRS ASPN-S
– młodszym szkolnym (6-8lat) – 6 podtestów TRW TRS ASPN-S ASPN-z DDT FPT
– szkolnym i młodzieży (9-12lat) – 8 podtestów TRW TRS ASPN-S ASPN- DDT FPT GDT DLF
Bateria znormalizowanych testów oceniających wyższe funkcje słuchowe metodą Neuroflow zawiera:
1.TRW – test reakcji wzrokowej
2. TRS – test reakcji słuchowej
3. ASPN-S – adaptacyjny test rozumienia słów w szumie
4. ASPN-Z – adaptacyjny test rozumienia zdań w szumie
5. DDT – test rozdzielnouszny cyfrowy
6. FPT – test sekwencji częstotliwości
7. GDT – test wykrywania przerw
8. DLF – test różnicowania wysokości dźwięków
Dokładna diagnoza wyższych funkcji słuchowych pozwala zaklasyfikować dziecko do jednego z profili klinicznych APD i dzięki temu jak najlepiej dobrać program terapii odpowiadający potrzebom dziecka.
Diagnoza trwa 1-1,5 godziny.
Terapia ATS Neuroflow
Neuroflow jest terapią usprawniającą procesy komunikowania i uczenia się dziecka, umożliwia poprawę sprawności wyższych funkcji słuchowych. Został opracowany na podstawie najnowszych badań naukowych z obszaru neurorehabilitacji, audiologii i neurologopedii.
Aktywny trening słuchowy Neuroflow podzielony jest na 3 etapy. Każdy etap treningu słuchowego poprzedzony jest diagnozą przeprowadzaną przez certyfikowanego providera, na podstawie której przygotowywany jest indywidualny program terapeutyczny. Sesje treningowe odbywają się 3 razy w tygodniu, przy czym każda z nich trwa ok. 20-25 min. Cała trzyetapowa terapia trwa około 6-8 miesięcy.