Nasza Oferta

Integracja Sensoryczna

Terapia SI  skierowana jest do pacjentów z zaburzeniami przetwarzania bodźców sensorycznych.
Do najczęstszych problemów dzieci, u których procesy przetwarzania sensorycznego nie funkcjonują prawidłowo należą:

  • trudności z koncentracją,
  • nadruchliwość,
  • nadwrażliwość na dotyk,
  • nadwrażliwość na dźwięki,
  • strach przed ruchem (niechęć do odrywania stóp od podłoża, strach przed korzystaniem z huśtawki/karuzeli)
  • trudności z równowagą,
  • niezgrabność ruchowa (trudności w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych, częste potykanie się, ociężałe/”niezgrabne” ruchy)
  • kłopoty z koordynacją ruchową,
  • poszukiwanie silnych wrażeń (stała chęć huśtania, kręcenia, skakania)
  • wybiórczość pokarmowa,
  • trudności z motoryką małą,
  • trudności z mową (opóźniony rozwój mowy, problem z płynnością mowy, niezrozumiała mowa),
  • unikanie bliskości,
  • trudności z orientacją w przestrzeni.

Rozpoczęcie terapii Integracji Sensorycznej poprzedzone jest przeprowadzeniem specjalistycznej oceny procesów przetwarzania sensorycznego. [Diagnoza Integracji Sensorycznej]

Założeniem terapii SI jest kontrolowane dostarczanie odpowiednich bodźców, w efekcie czego dochodzi do spontanicznego formułowania reakcji adaptacyjnych wpływających na poprawę przetwarzania sensorycznego. Podczas sesji terapeutycznych wszystkie aktywności są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości psychoruchowych dziecka. Warunkiem efektywnej terapii jest ciągłe balansowanie na granicy możliwości dziecka, ponieważ tylko wtedy dochodzi do poprawy organizacji układu nerwowego, a wszystko w sposób akceptowany i atrakcyjny dla  małego pacjenta.  Skutkuje  to zmianą zachowania, poprawą funkcji poznawczych oraz efektywniejszą nauką.

Systematycznie i poprawnie prowadzona terapia usprawnia i przyspiesza rozwój. Atutem jest również możliwość równoległego prowadzenia rehabilitacji innymi metodami.

Jak rozumieć zjawisko Integracji Sensorycznej?
Mózg każdego człowieka stale odbiera, porządkuje i przetwarza informacje zmysłowe, aby zintegrować je ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami, a w efekcie odpowiedzieć na nie adekwatnym zachowaniem. Proces ten nazywamy integracją sensoryczno-motoryczną. Zmysły dostarczają informacji o fizycznej kondycji naszego ciała i otoczenia wokół nas. Jest to nie tylko pięć najbardziej znanych zmysłów ( wzrok, dotyk, słuch, smak i węch), ale również propriocepcja (inaczej czucie głębokie – zmysł informujący mózg o położeniu ciała i jego ruchach) oraz układ przedsionkowy (zmysł równowagi). Integracja sensoryczna rozpoczyna się od pierwszych tygodni i miesięcy życia płodowego i najintensywniej przebiega od urodzenia do końca okresu przedszkolnego.
Teoria Integracji Sensorycznej ma swoje podstawy teoretyczne w wiedzy z zakresu między innymi: neurofizjologii, neurologii, psychologii klinicznej dziecka, terapii neurorozwojowej.

Trzy bazowe układy zmysłów dla Integracji Sensorycznej stanowią: dotykowy, przedsionkowy i proprioceptywny.

To one rozwijają się najwcześniej i stanowią bazę dla dalszego rozwoju psychoruchowego dziecka.
Proces integrowania wrażeń zmysłowych odbywa się na wielu poziomach i w wielu miejscach układu nerwowego. Prawidłowa integracja sensoryczna daje podstawę do rozwoju bardziej złożonych procesów, takich jak: percepcja wzrokowa i słuchowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa, mowa, umiejętność czytania i pisania, koncentracja uwagi, a w konsekwencji dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej i dobry fundament do właściwych relacji z rodziną i otoczeniem.

Na naszym blogu

Grupa wsparcia dla rodziców

Przed nami piękny projekt!Od nowego Roku Szkolnego otwieramy grupę wsparcia dla Rodziców Dzieci z niepełnosprawnościami.Spotkania będą całkowicie bezpłatne!!!Wsparcie finansowe otrzymamy od…

Zaburzenia integracji sensorycznej u niemowląt.

Naturalnym stanem funkcjonowania dziecka jest stan zadowolenia. Jeżeli niemowlę ma kłopoty ze snem, jedzeniem, zabawą czy kontaktem z najbliższymi warto mu pomóc. Przydatna może okazać się konsultacja z terapeutą Integracji Sensorycznej.Diagnoza integracji sensorycznejPełną diagnozę przetwarzania sensorycznego wykonujemy u dzieci powyżej 4 roku życia, jednak pierwsze trudności w prawidłowym współdziałaniu zmysłów możemy zaobserwować już u niemowląt. U dzieci do 3 roku życia diagnozujemy zaburzenia samoregulacji związane z przetwarzaniem bodźców sensorycznych (ang. self-regulations disorder) (1) Celem konsultacji oraz ewentualnej terapii jest poprawa codziennego funkcjonowania dziecka oraz jego rodziny.

Kiedy i jakie krzesełko wybrać do karmienia?

Wielu rodziców często zadaje sobie pytanie czy to już dobry czas, aby posadzić dziecko w krzesełku do karmienia. Jak już zapadnie ta decyzja rynek oferuje wiele modeli począwszy od materiału wykonania, możliwości regulacji, czy kolorystykę. Na co jednak powinien zwrócić uwagę rodzic malucha? Pierwszą…

Kiedy pracujemy?

pon – pt 8-19
sob 10-15
nie nie pracujemy

Gdzie jesteśmy?

Kartuska 214, 80-122 Gdańsk

Jak się umówić?

tel

58 736 54 00 / 48 601 330 664
mail recepcja@olicon.com.pl

Umów wizytę